De digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl die Topicus en DigiDok lanceerden, kende – mede dankzij Corona- sinds 2020 een vliegende start. Initiatiefnemers Rosa Scherjon (Topicus) en Inez Teunissen (DigiDok) blikken terug op een bewogen jaar en kijken vooruit: “2022 wordt het jaar waarin Spreekuur.nl zich verder zal ontwikkelen tot één platform voor alle online huisartsenzorg.”

De digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl die Topicus en DigiDok lanceerden, kende – mede dankzij Corona- sinds 2020 een vliegende start. Initiatiefnemers Rosa Scherjon (Topicus) en Inez Teunissen (DigiDok) blikken terug op een bewogen jaar en kijken vooruit: “2022 wordt het jaar waarin Spreekuur.nl zich verder zal ontwikkelen tot één platform voor alle online huisartsenzorg.”

2021 was voor Speekuur.nl een jaar van aantal mijlpalen. Het was het jaar waarin we de mijlpaal van 42.000 afgenomen consulten bereikten. Het was ook het jaar waarin we Spreekuur.nl in drie nieuwe regio’s introduceerden en de integratie met het huisartsen informatiesysteem voor de avond, nacht- en weekendzorg (ANW) optimaliseerden. Ons team bouwde en implementeerde een automatische samenvatting (s-regel) voor alle digitale consulten, zodat huisartsen en praktijkondersteuners snel een samenvatting in hun dossier konden voegen. En 2021 was het jaar waarin we definitief hebben kunnen vaststellen dat digitale huisartsenzorg werkt.

Meer dan 2 miljoen patiënten

In maart 2020 opende Huisartsen Eemland als eerste een digitale huisartsenpost via Spreekuur.nl. Nu, 22 maanden later, hebben meer dan 2 miljoen patiënten toegang tot Spreekuur.nl bij huisartsenposten en huisartsenpraktijken in de regio’s Eemland, Rijnmond, Breda, Axel, Drenthe, Nijmegen en omgeving en Gelderse Vallei.

Wat vinden die patiënten van de dienst? Daarvoor gebruiken we de Net Promotor Score (NPS), een beoordelingsinstrument om klantervaring te meten. De NPS-score meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. Spreekuur krijgt een NPS-score van maar liefst 55 wat staat voor ‘excellent’ op een schaal van -100 tot + 100.

Doordat de patiënt niet belt, maar zelf vragen beantwoordt over zijn of haar klachten en foto’s deelt, hoeft hij niet meer in de wacht te staan of onnodig naar de huisartsenpraktijk of post. Spreekuur.nl maakt het mogelijk om via chat of video geholpen te worden, gewoon vanaf de bank thuis. Dat scheelt patiënten tijd, verlaagt de werkdruk van huisartsen en triagisten en helpt de zorg in Nederland betaalbaar en toegankelijk te houden.

Mensen gerust stellen

Maar daar laten we het niet bij, we blijven continu doorontwikkelen. Waar Spreekuur.nl nu alleen bedoeld is voor een digitaal consult, is het straks ook te gebruiken voor iedereen die zorg zoekt bij de huisartsenpost om zelf na te gaan hoe dringend jouw klacht is en wat je zelf kan doen om de klachten te verminderen. Op basis van de uitkomst wordt de patiënt door het systeem geholpen om de vraag op de juiste plek te stellen. Voor niet dringende vragen die kunnen wachten tot jouw eigen huisarts weer beschikbaar is of vanzelf overgaan, stellen we de patiënt gerust en geven we advies wat de patiënt zelf kan doen om de klachten te verminderen. Indien een patiënt zich met het advies niet geholpen voelt, blijven we de mogelijkheid bieden om de vraag digitaal te stellen aan de zorgverlener.

Door de patiënt in een vroeg stadium beter inzicht te geven in de urgentie van de klacht en het stimuleren van zelfzorg, verwachten we dat er minder laag-urgente klachten bij de huisartsenpost terecht komen. Dat zijn gevallen die eigenlijk niet gezien hoeven te worden door de huisartsen op de post. Iedere huisartsenpost kan zo tientallen voorbeelden opnoemen.

De digitale vragen die wel binnen komen blijven de vertrouwde, voorbereide digitale consulten met foto’s. Voor dringende en digitaal geschikte vragen blijven we het digitale consult inzetten en stimuleren. Immers, een voorbereid digitaal consult kost minder tijd dan een fysiek consult. En bij spoed waar direct actie nodig is, blijven we de patiënt snel de juiste kant op wijzen.

Communicatie op één plek

2022 wordt ook het jaar waarin Spreekuur.nl zich verder zal ontwikkelen tot één platform voor alle online huisartsenzorg. Van voorbereide digitale consultaties met hun praktijk of huisartsenpost voor patiënten, tot MedMij-proof dossierinzage en communicatie met zorgverleners voor chronisch zieken. Spreekuur.nl biedt elke patiënt toegankelijke digitale zorg met alle informatie en communicatie op één plek, met een app die live gaat in maart. De patiënten app, die gekoppeld is aan VIP-Live, wordt ook ingezet voor preventieve zorg, zoals leefstijlinterventies, en voor communicatie met mantelzorgers over kwetsbare ouderen. Met de app kunnen patiënten en mantelzorgers ook gemakkelijk een thuismeting doorgeven of even een vraag stellen aan iemand in het netwerk, zoals een praktijkondersteuner, diëtist of wijkverpleegkundige. Zorgverleners kunnen vervolgens reageren wanneer het hen het beste uitkomt. Zo ontstaat - naast de digitale consultaties die we nu al bieden- continue en laagdrempelige doorlopende communicatie waar zorgverleners én patiënten voordeel bij halen.

Optimale zorg bieden, dat is ons streven. En we werken er hard aan om Spreekuur.nl hiervan het centrale middelpunt te maken, de plek waar alle informatie en communicatie op één plek beschikbaar is voor zowel patiënt als zorgverlener. Zodat iedereen profiteert van laagdrempelige en vooral optimale digitale zorg. Wij zijn er klaar voor om dit in 2022 voor elkaar te krijgen.

Over de auteurs:

Rosa Scherjon is Businessline Manager bij Topicus Zorg, de ICT-leverancier die zorgt voor een veilige uitwisseling van gegevens voor 75 procent van de huisartsenposten in Nederland. Inez Teunissen is oprichter van DigiDok, een e-health-startup, ontworpen door zorgexperts voor zorgexperts, met als missie om de gezondheidszorg voor zorgverleners en patiënten slimmer en efficiënter te maken in een tijd van hoge werkdruk en dreigende personeelstekorten in de zorg.

Rosa Scherjon (Topicus) en Inez Teunissen (Digidok) schreven dit blog voor Smarthealth.